Trwa ładowanie strony...

Zapisz się na newsletter

Rezerwacja online

Przyjazd:
Wyjazd:
Już od
Sprawdź dostępność

WIADUKTY W STAŃCZYKACH

Największe w Polsce wiadukty, gdzie przed wojną biegła kolej, znajdują się w niewielkiej miejscowości Stańczyki, położonej w jednym z najładniejszych zakątków pogranicza Mazur Garbatych i Suwalszczyzny. 

Projekt budowy linii kolejowej Gołdap-Żytkiejmy-Gumbin (Gusiew) był gotów na początku XX wieku. Kolej ta miała spełniać funkcje strategiczno-militarne (biegła przy granicy z Polską), przewozowe oraz turystyczne. Do jej budowy przystąpiono w 1907 roku. Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej (1912 r.) most północny był wykończony i położono na nim tory. Wojna przerwała prace, ale powrócono do nich w 1923 r. W 1926 r. oddano most południowy oraz 13 pomniejszych mostów i wiaduktów. Most południowy pełnił rolę tarasu widokowego, a jednocześnie zapasowego, na wypadek zbombardowania północnego. W 1927 roku kolej została nareszcie uruchomiona. Pociągi na torze północnym kursowały do 1945 r.

Mosty postawione są nad rzeką Błędzianką, łączą dwa brzegi jej pradoliny. Przypominają rzymskie akwedukty. Wysmukłe filary łączą klasyczne łuki przęseł. Przy budowie filarów zastosowano technikę wtapiania w cement kłód drewna. Przęsła natomiast są żelbetowe, tak jak i ażurowe bariery. Długość mostów wynosi 180 m, wysokość - 36 m. Po II wojnie światowej Rosjanie rozebrali tory i wywieźli do ZSSR.

Innymi - podobnymi, lecz mniejszymi mostami kolejowymi zbudowanymi przez Niemców są mosty w niedalekich Kiepojciach.

kod promo
Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

OK, zamknij